3 Eylül 2021 Yazısı
Bu yazımda Yunanistan ile Çin yakınlaşmasının önemli bir konusu olan Yatırımlar ve Adaların JeoStratejik olan yönüne yer vereceğim.
Çin'in dış ticareti için Avrupa ayağı oldukça önemlidir.İhracatın %22'sini ve İthalatın ise %21'i Avrupa ile yapılmaktadır.Avrupa olmadan da güçlü olan bir Çin Ekonomisi olamaz.Çin, Avrupa'ya sattığı malların güvenliği,lojistiği ve sürdürülebilirliğini çok önemsiyor.Sürdürülebilirlik ve lojistik değerlerini kontrol etmek amacı ile Güney Kıbrıs'a ve Yunanistan'a yatırımlar yapıyor.Liman yatırımları,Kültürel,Sosyal ve Finansal yönden yatırımları da yeralmaktadır.Yunanistan ile Çin'in ortak olan bir kaderi daha var.Yunanistan Mora Yarım adasına bağlı bir kara devleti olmasının yanında yaklaşık yüzlerce adası da mevcuttur.Yunanistan uzun zamandır bu bölge içerisinde kendi alanını arttırmak ve Ege Ticaretini yönetip kâr elde etme isteği vardı.Lozan Antlaşmasına göre kara suları 3 Mil idi.Ege adaları tam manası ile egemenlik sunmuyor,Yunanistan ise bu sınırdan fazlasını istiyordu.1936 yılında 6 Mil'e çıkarılan kara sularını yıllarca Türkiye Mütekabilieti (Karşılıklılık) işletmemiş,bizler Lozan ile 3, komsou ile 6 Mil sınır olarak kullanmıştır.1964 yılında Kıbrıs da olan katliam ve acı dolu günlerin ardından Türkiye kara sularını 6 Mil'e çıkarmıştır.Yunanlılar 74 Atilla Op. Sonra 12 Mil'e çıkarma isteği olmuş ise de Türkiye savaş sebebi olarak sayacağını ilan etmiş,Yunan'ı kararından vazgeçmesine neden olmuştur.MEB yani Exclusive Economic Zone,BM nin onaylamasının ardından 55. mad. ile başlanan kararla Milletler,Yeni Deniz hukuku gereğince,MEB ilanına başladılar.Bu Yunanistan için fırsattı.Çünkü kara suları değil,MEB ilanı ile Ege'de sağlamak istedikleri egemenliği sağlayacaklardı.57. mad. gereğince 200 Mil'lik bir alanda sınırlı olan ekonomik alan ilan edilip,her çeşit ekonomik faaliyet yapılabiliyordu.Çin konusuna gelecek olursakta,Çin'in yapay olan adaları; Çin, Güney Çin Denizinde bulunan alan ve egemenlik için Yunanistan'ınkine benzer iddia ile bölgede bulunan adaları ve yapay adaları göstermesi ile EEZ talep etti.Fakat bütün bunlar ABD ve Japonya'nın Uluslararası Hukuk beraberindeki güçlü gayretleri ile engellenmiş oldu.Çin'in üzerinde hayat olmayan adalarında,Yapay bir biçimde yapılmış adalarda MEB ilan etmesi BM gözetiminde hukuki olan boyutu ile engellendi.Yunanistan ve Çin benzer ada sorunları ile ugraşan ülkeler olarak benzer çözüm yollarına başvuruyorlar.Yunanistan veya Çin bu alan içerisinde BM Deniz hukukunda karar çıkartabilir ise benzer uygulamaya ve Uluslararası olan mahkemelerde ellerini güçlendirmek istiyorlar.Bu iki ülkenin aralarında ki Doğu Akdeniz işbirliği böyle ve Türkiye'nin karşısında olacaklar.Türkiye ise eğer aklı var ise Amerika'yı yanına çekmesi ve Amerikan Firmalarıyla anlaşması gerekir.Başka çeşit Mavi Vatan'ı unutmak gerekecektir.Bu iki süper güç konumunda olan ülkeler arasında mümkün değildir.Amerika, Çin'in MEB'i amacı için yoğun bir çaba verdi eğer Yunanistan ile Türkiye'ye Meis MEB'i zorla kabul ettirtirler ise Çin için elverişli olacak.Direkt olarak Uluslararası Mahkemelerde bu kararın benzeri bildirilecek ve Avrupa Birliği Çin'in yanında yeralma isteyecek.Yani bu denklem içerisinde Türkiye,Çin,Yunanistan,ABD,Fransa ve İngiltere derken şaşırtıcı bir durum oluyor.Kontrolü için kesinlikle İngiltere ile ABD'nin Petrol-Gaz firmaları ile anlaşmanın sağlanması gerekir.TPAO yani Türkiye Petrolleri Anonim Ortaklığı yalnız başına çıkarmak istese bile izin vermezler.Yunanistan ile Çin ilişkileri oldukça çok boyutlu,bu yazımda da ifade ettim ama Yunanistan'da ciddi oranda Sosyalist barındırmakta,Çinlilerin biraz da buradan komsou ile ilgisi var.Rusya'nın bölge sınırları içerisinde bulunmasının değeri yok,6. Filo varken Çin'i yanımıza çekmemiz imkansız.
--KAYNAKÇA--
Wikipedia
Wikiwand
Uluslararası Politika Akademisi (UPA)
avim.org
bilgedunyalı
BBC
Şarku'l Avsat
Yorumlar
Yorum Gönder