22 Kasım 2022 Yazısı
YEŞİL PAZARLAMA
Yeşil pazarlamanın ingilizce dilinde belirtilmesinin yaygın olduğunu söylemek mümkündür. Green Marketing olarak bilinen yeşil
pazarlama şirketlerin son dönemler içerisinde yaygın olarak kullanmakta olduğu pazarlama yöntemi olarak söylenebilir.Amerikan Pazarlama Derneği (American Marketing Association) tarafından düzenlenmiş olan Ekolojik Pazarlama konusu ile ilgili seminerde ortaya Yeşil Pazarlama kavramı atılmıştır ve bu kavrama ilişkin tartışılması ile beraber literatüre girmiştir.Firmaların mevcut olan ürün ve hizmetlerini pazarlamak amacı ile kullandıkları
yöntemler zaman içerisinde şekillenip değişmektedir.Bunun nedeni ise
gelişen stratejiler ile beraber değişen tüketici davranışlarıdır.Bu
zihniyet ile birlikte küresel ısınmanın ve hızlı nüfus artışının getirmiş olduğu sosyal bilinç ile beraber son dönemler içerisinde çok sayıda firma,ürün ve
hizmetler yeşil pazarlama olarak ifade ettiğimiz çevre dostu olan pazarlama yöntemlerini
uygulamaya başlamıştır.Firmalar marka ve
ürünlerini ilgi çekecek bir duruma getirmek amacı ile ambalaj,nakliye,enerji,su kullanımı ve daha fazla masraflarını azaltabileceklerini
düşündükleri nedeni ile devam edilebilir uygulamalara önem veriyorlar.Pazarlama, tüketicinin gereksinimlerini karşılarken fiziksel çevre üzerinde olan
olumsuz etkenli minimum düzeyde olan etkene düşürmek veya kalitesini arttırmak amacı ile modellenmiş olan ürünlerin geliştirilmesi ve pazarlanmasıdır.Günümüze baktığımızda
tüketicilerin çevreye vermiş olduğu değerin farkındayız ancak bu farkındalığın nasıl
başladığına inceleycek olursak; 1960’lı yıllarındaki dönemlerin tüketicileri için uyanma dönemi,1970’li yıllar ındaki dönem,harekete geçme dönemi, 1980’li yıllarındaki dönem için hesaplı olma dönemi ve 1990’lı yıllarındaki dönem için ise pazardaki güç olarak tanımlanır.Bu kavram ile ilgili en kısa ve en net tanımlama verecek olursak; çevre ile ilgili olan kaygı dolayısıyla üretimleri gerçekleştirilmiş olan ürünleri satın alma isteğinde olan tüketiciler için mal ve hizmetlerin üretimi ardından diğer pazarlama karması olan elemanların faaliyetleri de etkin duruma getirilmesidir.
Nasıl Ortaya Çıktı ?
Hayatımızı devam ettirmek için doğal kaynaklara gereksinim duyarız.Hava,su, toprak,bitki örtüsü,hayvanlar ve madenler doğal kaynaklarımızı meydana getirmektedir.Bu kaynaklar,insanların bilinçsiz bir şekilde tavır ve davranış sonucu günden güne azalmaktadır.Çernobil faciası,Bhopal felaketi,Seveso felaketi, Love Canal felaketi, ozon tabakasının delinmesi vb. gibi doğaya zarar veren bu tip büyük felaketlerde ve bunlarla beraber hızlı nüfus artışı,bilinçsiz derecede sanayileşme,düzensiz şehirleşme,patlamalar,ormanların azalması,denizlerin ve göllerin kirliliği gibi doğal denge üzerinde olumsuz etki meydana getiren olaylar; çevreye olan bilinci artırmıştır.Dolayısı ile çevrenin korunması ile ilgili faaliyetler yaygınlaşmış,tüketiciler doğa dostu ürün ve sistemleri kullanmaya doğru yönelmiştir. Bu ürünlerin modellenmesinden, tüketiciye ulaşmasına kadar oluşan tüm süreçleri idare eden "Yeşil Pazarlama" kavramı ortaya çıkmıştır.
Tarihi
Yeşil Pazarlama kavramı ilk kez 1980-1990'lı yıllarında ortaya çıkmıştır.KSS yani Kurumsal Sosyal Sorumluluk raporları,dondurmanın satıcısı Ben & Jerry’s ile başladı ve finansal olan raporun şirketin çevreye olan etkenlerine daha iyi bir şekilde bakması sağlandı. 1987 yılında Dünya Çevre ve Kalkınma Komisyonu aracılığı ile hazırlanmış olan bir belgede geleceğin gereksinimlerini kendisinin karşılayabilme yeteneğinden ödün vermeden bugünün ihtiyaçlarını karşılamaya dair devam edilebilir kalkınma tanımlanmıştır.Bu Brundtland Raporu olarak bilinir ve farklı olan bir aşamadır.Yeşil pazarlamanın 1. dalgası için 2 somut dönüm noktası, her ikisi de Yeşil Pazarlama olarak isimlendirilen yayınlanmış olan kitaplar biçminde geldi.İngiltere de 1992 yılında Ken Peattie ve 1993 yılında ABD'deki Jacquelyn Ottman tarafından yapılmıştır.Yeşil Pazarlamada Yeni Kurallar: Sürdürülebilir Markalaşma için Stratejiler, Araçlar ve İlham isimli kitabın yazarı olan Jacquelyn Ottman’a göre; kurumsal bir görüş açısı ile çevresel faktörlerin pazarlamanın bütün açılarına bütünleşik olmak,yeni ürün geliştirme ve iletişim ve bunların arasındaki bütün noktalardır.Yeşillendirmenin bütünsel doğası,tedarikçiler ve perakendeciler ile beraber eğitimciler,toplum üyeleri,düzenleyiciler ve sivil toplum kuruluşları da kapsamı içerisinde olmak üzere yeni paydaşların da katılmasını önermektedir,Çevresel hususlar birincil müşteri gereksinimleri ile denge sağlanmalıdır.Geçtiğimiz 10 sene içerisinde tüketici elektriğinin olumlu çevresel değişimleri etkilemesi amacı ile harcanan güçten daha kolay olduğu ortaya konmuştur.ABD ve diğer ülkelerdeki sözde yeşil tüketici hareketleri, kritik derecede olan kitleye ulaşmak ve alışveriş yapanların akıllarında ön planda kalmak amacı ile gayret etti.1980’li yılların sonlarından bu yana kamuoyu araştırmaları,ABD’deki ve farklı yerlerde olan tüketicilerin önemli bir yüzdelik diliminin, çevre bilincini elinde bulunduran ürün ve şirketleri destekleme konusunda güçlü bir talebe elinde bulundurduklarını tutarlı bir şekilde gösterdiğini gösterirken, tüketicilerin gerçek yaşamlarında bunu yapma gayretleri taslak olarak kalmıştır.Yeşil pazarlamanın zorlukları arasından biri, yeşil pazarlama konusunda yazan girişimci,yazar aynı zamanda stratejist olan Joel Makower’a göre standartların olmayışı ya da “yeşil” in ne olduğu hakkında toplumun düşünce birliği içerisinde olmaması.Esasında yeşil pazarlama iddialarını meydana getiren bir ürün veya şirket söz konusu olduğunda, “yeterince iyi olanın ne kadar iyi” şeklinde tanımı yoktur.Tüketicilerin,pazarlamacıların,aktivistlerin,düzenleyicilerin ve nüfuzlu insanlar tarafından yapılan bu konsensüs (çoğunluğun aynı bir fikir içerisinde birleşmesi,görüş birliğine girilmesi) eksikliği,yeşil ürünlerin büyümesini yavaşlattığını ifade ediyor Joel Makower.Firmaların genellik ile yeşil özyapılarını özendirme konusunda isteksiz bir durumda oldukları ve tüketicilerin çoğu zaman iddialar konusunda kuşkucu oldukları ortaya çıkıyor.Bu zorluklara rağmen, yeşil pazarlama, özellik ile iklim değişikliği konusunda giderek büyüyen küresel kaygılar ışığında, taraftar galibiyetle sonuçlanması sürdü.Bu kaygı,daha fazla şirketin iklim etkilerini azaltma konusundaki üstlenmelerini ve bunların ürün ve hizmetlerinde yaratmış oldukları etkiyi duyurmalarına neden oldu.
Özellikleri
- Yeşil pazarlama stratejileri sürdürülebilir olmayı amaçlar.
- Sürdürülebilir ambalaj modelleyerek tüketicide bilinç meydana getirmek amaçlanır.
- Çevreye yarar sağlayan ürünler oluşturarak üretim veya dağıtım sürecinde yeşil prosedürlerin kullanımı amaçlanır.
- Çevre dostu olan faaliyetler konusunda bilinçlendirme temel olarak ele alınır.
- Sürdürülebilirlik girişimlerine odaklanan özel kar amacı gütmeyen kuruluşlara kamu bağışları yaptıkları sırasında yeşil pazarlamayı stratejileri kullanılır.
- İklim değişikliği, karbon salınımı vb. gibi konularda bir ürünü pazarlama sırasında zamanda çevre bilincini medyana getirme hedeflenir.Kesinlikle bu aynı zamanda markanın çevre dostu olduğuna dair bir algı oluşturma amacı vardır
- Devamlılık olmak.
- Bilinçli, çevre dostu ve sürdürülebilir üretim yapılmasını sağlamak.
- Çevre dostu uygulamalar yapmak ve bunu bütün üreticilere, aynı zamanda tüketicileri etkilemek
- İklim değişikliği ve karbon salınımı ile ilgili olan konularına dikkat çekmek.
- Üretici ve tüketiciyi bu konuda hakkında bilinçlendirmek.
Geri dönüşüm
İade olan ürünler kimi zaman aracı kurumlar tarafından,kimi zaman ise kurumun bire bir kendinin kabul etmesi halinde toplanır.Toplanan ürünler temizlenip tekrar kullanılabileceği gibi hammadde durumuna getirilip yeni ürün olarak geliştirilebilir.Uygulamadaki en yaygın örneği geri dönüşümlü,depozitosuz olan cam şişelerdir.Geri dönen şişeler ya temizlenmesinin ardından tekrardan üretim zincirine dahil edilir ya da hammadde durumuna dönüştürülmesi ile yeni ürünün elde edilmesi sağlanır.Mesela Nike isimli firma 1983 yılında NEAT yani Nike Enviromental Action Team oluşturdu.Bu grubun hedefi çevreye yönelik eğitim, yenilik ve geri dönüşüm programları meydana getirmektir.Hazırlanan Reuse-A-Shoes (bir ayakkabıyı yeniden kullanmak) kampanyası ile kullanılmış ayakkabıları toplayıp yeni üretimlerde kullanmak amaçlanmıştır.Toplanan ayakkabıların makinelerden geçirilmesi ile ayrıştırılması,küçük parçalar halinde doğranması ile Nike Grind isimli madde elde edilir.Bu kauçuk madde ardından top, ayakkabı ya da diğer kauçuk spor malzemelerinin üretiminde kullanılmıştır.Bu kampanya ile yaklaşık 7.5 milyon adet spor ayakkabı tekrardan kullanılmıştır.
Yeniden kullanılabilirlik
Üretilen ürünün ardından aynı ya da farklı amaçlar için, farklı ortamlarda defalarca kez kullanılabilmesidir.Tekrardan kullanımda yeni bir ürün yoktur. Var olan ürün yeniden düzenlenip, tamir edilerek veya modernize edilmesi ile piyasaya yeniden sürülür.Bireyler üstüne para verip yenisi ile değiştirmek,nakit elde etmek, bağış yapmak, yeniden kullanım ve geri dönüşüme destek olmak amacı ile ürünlerini kurumlara iade ederler.Tekrardan kullanım için toplanmış ürünler, gerekli bakımdan geçmesinin ardından yeniden pazara sürülürler. Geri dönüşüm amacı ile toplanmış ürünler ise parçalara ayrılır.Bu parçaların bir kısmı diğer ürünlerin üretiminde, bir kısmı ise enerji kaynağı olarak kullanılır.Geri kalan parçalar ise kurum tarafından elden çıkarılır.Global manada yeniden kullanım ve geri dönüşüm alanında çalışma yapan şirketlerin başında HP gelir.Kurum ilk kez 1981 yılında yeniden kullanılabilir ürünler kullanmaya ve 1987 yılında da geri dönüşüm uygulamaya başlamıştır.Kurum 2007 senesine geldiğinde 2006 ile oranla yaklaşık % 31’lik bir büyüme ile yaklaşık olarak 29,500 ton ağırlığına denk olan yaklaşık 3 milyon hardware ürünü yeniden kullanmak üzere toplamış.Bunun yanında Hp yine 2006 senesine oranla yaklaşık % 50’lik bir yükseliş ile 113,000 tonluk geri dönüşüm yaratmıştır.Hp günümüzde ,HP LaserJet ve mürekkep püskürtmeli baskı kartuşu iade ve geriye kazandırma programını sürdürmektedir.
Sürdürülebilirlik
Gelecek nesillerin de bugün kullanılan kaynaklara ihtiyacı olacağını ve onların da kendi ihtiyaçlarını karşılama yeteneğini göz önünde bulundurularak tüketmeyi öngörür.Gelecek nesillerin de günümüz kullanılan kaynaklara gereksinim duyacağını ve onların kendi gereksinimlerini karşılama yeteneğini göz önünde bulundurularak tüketmeyi öngörür.GE “ecomagination” olarak isimlendirilen çevre ve hayal gücünün birleşimini belirten çalışma programı ile sürdürülebilirliği geliştiriyor.Şirket amaçlarını belirtirken Ar-Ge çalışmalarını 1.5 milyar $, çevre ürünlerinin satışını 10 milyar $ dan 20 milyar $ kadar seviyelere yükseltirken, bu büyüme yanında sera gazı emisyonunu da %1 seviyelerinde azaltacağını belirtti.Kurum sürdürülebilirlik çalışması kapsamından ilk etapta 17 ürün üstünde çalıştı. Bu ürünler seçildikleri sırada tüketici yararları ve çevre performansları etkili oldu.Kurum bu 17 ürünün çevreyi koruması kapsamında güçlü ve zayıf yanlarını ortaya koyan bir çizelge hazırlamasıyla eleştirilerden korunmayı başardı.
Yeşil Boyama
Yeşil yıkama veya yeşil giydirme olarak isimlendirilen yeşil boyama, kurumların sürdürülebilir zihniyeti benimsemeden,yalnızca dışarıdan bakıldığı zaman yeşil bir şirket olarak görünmesini sağlayan bir yaklaşımdır.ABD'de Needham Lifestyle Study aracılığı ile yapılan araştırmada yeşil tüketicilerin yeşil pazarlama uygulamalarına iyimser şekilde baktıkları yalnızca yeşil içerikli olan reklamları inandırıcılıktan uzak görmeleri sonucuna varılır.Reklamların inandırıcılıktan uzak olmasının nedenleri arasında ise reklamlardaki mesajların belirsiz ya da yanlış şekilde gösterilmesidir.
Nasıl Yapılır ?
Sürdürülebilir iş yöntemlerini fiilen uygulayan ve uygulayabilen bir şirket ile başlar.Şirketler, iş uygulamaları yeşil pazarlama mesajları ile uyuşmazlık var ise sahtekâr olarak etiketlenme tehlikesiyle karşı karşıyadır,bu neden ile vaaz ettiklerini uyguladıklarından dolayı emin olmalıdırlar.Yeşil pazarlamada özgünlük esastır.Sürdürülebilir markalar, çevre korumanın şirketlerini daha fazla kazanç ve daha geniş bir müşteri tabanı kazanma konusunda güçlendirdiğini kabul ediyor.Yalnızca çevre dostu bir şirket olmak o kadar kolay değil.Yeşil pazarlama düşüncelerini kullanmaya ve uzun zamandır beklenen karı kazanmak için beklenildiğinden daha fazla yatırım yapılmaya hazır olunmalıdır.
1-Geri dönüşüm malzemeleri kullanma
Geri dönüştürülmüş malzemeleri kullanmak için elinizden gelenin en iyisini yapın ve bakır ürünlerin tüketimini azaltılmalı.Geri dönüşüm, ham maddelerin arıtılmasını ve işlenmesini azaltılması ile hava ve su kirliliğini ortadan kaldırmaya yardımcı olur.Ayrıca enerji tasarrufuna ve sera gazı emisyonlarının azaltılmasına da yardımcı olur.
2-Toplu e-posta hizmeti kullanma
Bültenler,tanıtım broşürü vb. gibi basıma gerek duymadan hedef kitleye ulaşmak için inanılmaz bir fırsat vererek,daha fazla ağaç tasarrufu sağlar. Ayrıca, e-posta pazarlaması,müşterilerden kampanyalar hakkında geri bildirim almak da etkilidir.
.
3-Ekipman-araç Yükseltme
Ürünlerinizi teslim etmek amacı ile genelde kullanılan araçların çevremiz üzerinde etkisi vardır.Kaynaklarınızın bir kısmını yeni ekipman-araçlar satın almak için ayrılması daha iyi olur.Elektrikli olan modellere geçilmesi ve şirketin üretmiş olduğu karbon seviyesini azaltılması tavsiye edilir. Bu neden ile çok sayıda marka yakıt tasarruflu olan araçlar kullanmayı tercih ediyor.
4-Şirketin çevre dostu olduğu ile ilgili vurgu yapma
Markanın enerji verimli ofis ekipmanları, sürdürülebilirliğe öncelik tanıyan satıcılar ile işbirliği içerisinde olmak veya kağıt ve elektronik için şirket içi bir geri dönüşüm programı geliştirmek vb. gibi çevre dostu faaliyetler içeriğinde yer alıyor ise insanlara bundan bahsedilmeli.Bazı müşteriler yeşil ürünleri satın almayı tercih eder, bu neden ile onları uygulamalar hakkında bilgilendirilmesi gerekir.Geniş bir ürün seçenekleri ve aralarından en iyisini tercih etme fırsatı verecektir.
5-Sosyal medya pazarlamasına yatırım yapma
Sosyal medya pazarlaması daha çevre dostu olması nedeni ile ve çevrimdışı olan pazarlamadan daha az popüler olmadığından,yenilikçi olan fikirler ve çevre dostu olan ürünlerde müşterilere ulaşma hedefi ile buna yatırım yapmak mantıklı bir adım olacaktır.
6-Çevresel girişimleri destekde bulunma
Bazı markalar gezegenimizi desteklemek amacı için bağış yapıyor.Hatta bazıları özel vakıflar ve hayır kurumları tesis ediyor.Fon bağışlamak, şirketin çevresel girişimleri desteklemesine, gezegenimizi daha iyi bir duruma getirmesine ve güvenilirlik ve güven kazanmasına olanak tanır.1991 senesinde kurulan ve çevre dostu malzemelerden yapmış olduğu giysiler ile bilinen People Tree, çeşitli girişimleri desteklemektedir.Şirket,çevresel adaleti teşvik etmeyi hedefleyen bağımsız olan bir yardım kuruluşu olan People Tree Foundation‘a sahiptir.People Tree, bu vakfın yardımı ile gezegenimizi korumaya ve onu tehdit eden problemler ile ilgili farkındalık geliştirmeye çalışıyor.
Kullanma Alanları
Yeşil pazarlama esasında devamlılığı olan ve etik kabul olarak edilen iş uygulamalarına hitap eden ve toplumsal bir hareketi hedefleyen pazarlama stratejisidir. Dünyamızın içerisinde bulunduğu ciddi durum ile beraber tüketiciler artık toplumsal katkı sağlamış oldukları şirketlerin bu manada çevreye katkı sağlayan uygulamalarda öncü olmalarını istiyor ve beklentiye de giriyorlar.Bu sebep ile işletmelerin tüketici gereksinimlerini karşılarken aynı zamanda bu beklentileri de boşa çıkarmamaları ve stratejilerini buna göre düzenlemeleri bekleniyor. Ürün pazarlama yöntemlerinde yeşil pazarlama stratejilerini kullanmaları ile eylem içerisinde bulunan markalar böylelikle kendilerinden beklenen tavır ve davranışları karşılamış oluyorlar.Yeşil pazarlama genelde tüketicilere, bir şirketin sosyal olarak sorumlu bir durumda olduğunu ve devamlılığı olan bir iş mimarisine yatırım yapmaya kararlı olduğunu gösterir.Yeşil pazarlama stratejilerini kullanan şirketler,sürdürülebilirlik iddiaları gözden düşer ise tüketiciler tarafından eleştirilme riskine girebilir.Örneğin, bir şirket kendi ürününde organik bir etiket kullandığında ve ürünün esasında organik olmadığı ortaya çıktığı sırada tüketiciler kendilerini aldatılmış hisseder.Her pazarlama stratejisinde olduğu gibi yeşil pazarlamada en çok dikkat edilmesi gereken noktalar samimiyet ve gerçekliktir.Aksi takdirde şirket, tüketiciler tarafından protesto edilme ile karşı karşıya kalabilir.
Aşamaları
1-Yeşil Hedefleme
Çevreci tüketiciler için ürünler modellenir.
2-Yeşil Stratejiler
Yeşil veya yeşil olmayan ürünlerin üretimi devam eder.Yalnızca işletme enerji verimliliğini attırmak-geliştirmek ve daha az miktarda atık elde etmek vb. gibi çevreci nitelikte olan stratejiler geliştirir.
3-Çevresel Oryantasyon
Oluşturulan amaç ve geliştirilmiş olan stratejiler yönünden çevreye zarar veren ürünlerin üretimleri kesinlik ile durdurulur
4-Sorumlu Organizasyon
İşletme sadece yeşil ile ilgili konularla uğraşmak ile yetinmez aynı zamanda fırsat eşitliği ve asgari ücret politikaları gibi gündemde olan sosyal konular ile ilgilenir.
Yeşil Pazarlama Karması
Yeşil ürün:
Çevreyi kirletmemesi,doğal kaynakları daha az derecede tüketmesi ve geri dönüştürülebilir olması gerekir.Tüketiciler sosyal sorumluluk ve çevreci zihniyetini kabullenen markaları satın alma eğilimi gösterirler.The Guardian’ın yapmış olduğu araştırmaya göre pazarlamanın sosyal değerleri içermesi ürünün tercih edilirliğini arttırmaktadır.Yapılan araştırmanın sonuçları incelendiğinde; yaklaşık %51 i çevreye zararlı ürünleri boykot %63 ü ise çevreye zarar verenlerin çevreyi eski durumuna getirmek amacı ile yapılacak çalışmaları karşılamasının gerekli olduğu görüşünü savunmaktadır.
Eko Paketleme
Üretilen ürünün çevreyi koruyan standartlar içinde üretilmesi yeterli değildir.Zira henüz tüketiciye ulaşmamıştır.Paketleme yapılmasının ardından hazır bir duruma gelecek ve tüketiciye ulaşacaktır.Paketlemede 2 adet alternatif vardır.
1-Atık paketlerin geri dönüşümünü ve tekrardan kullanımını sağlamak.
2-Akılcı olan paketleme ile paketin yeni kullanım alanlarını araştırmak
Eko Etiketleme
Yeşil etiket, bir ürünün çevreye karşı hassasiyeti ve çevre dostu olduğuna dair gösteren bir sertifikadır.Tüketiciler ürün ambalajları üstünde olan geri dönüşüm gibi çevre dostu olan sembollere ve logolara özen göstermekte ve turizm bölgelerinde plajların mavi bayrak gibi bir niteliğin olmasına dikkat etmektedirler.
Çevresel etiketleme 3 başlıkta incelenir.
a)Yaşam Döngüsü Etiketleri
Ürünün yaşam döngüsü analizlerinde kullanılır. Bu analiz beşikten mezara adıyla bilinir.Etiket üretimin nasıl olduğu ile ilgili tüm özellikleri gösterir ve çevreye en az zarar vermesi hedeflenir.
b)Tek Kullanımlık Etiketler
Ürünün bir özelliği ile ilgili bilgi vermektedir.Örneğin yalnızca ozon tabakasına zarar vermez ifadesinin olması gibi.Yalnızca bir özelliğin o ürünü tamamı ile çevreci yapmayacağı unutulmamalıdır.
c) Negatif Etiketler;
Burada hedeflenen tüketicileri uyarmaktır.Tek kullanımlık olan etiketler olmasının yanında fark olarak olumsuz etiketlemenin mecburiyet olduğu söylenebilir.
Yeşil Fiyat
Yeşil pazarlamadaki fiyat kavramı farklı yönden ele alınmaktadır.Fiyat burada yeşil stratejilerin meydana getirdiği maliyeti belirtir.Yeşil pazarlamada ürün fiyatının görevi daha iyi derecede kar kazanmak için göze alınan çevre etkenlerinin maliyetini kapsar.Maliyet fiyatı önemli ölçüde etkilemektedir. Çevreci ürünler geliştirmek amacı ile yapılan yatırımlar maliyet olarak fiyata yansımaktadır.
Yeşil dağıtım
Toptancı, aracı ve perakendecilerden meydana gelen dağıtım kanallarının işletmeye devamlı ve sağlıklı bilgi aktarmaları çevreci pazarlama stratejilerinin başarısı için önemlidir.Perakendeciler tüketicilerin çevreci beklentilerine en yakın olan kanal üyeleridir ve önemli bilgileri elinde bulundurur.Seçilen perakendecilerin çevreci poşetler kullanması işletmenin yeşil imajını pekiştirir.
Yeşil Tutundurma
Halkla ilişkiler,reklam, sponsorluk,kişisel satış vb. gibi vasıtalar kullanılmaktadır.
İşletmeler tarafından ifade eden herşeyin açık ve net olması ve söylenen ifadeler ile yapılan işler arasında tutarlılık bulunması gerekmektedir.Yalnızca doğruluğu test edilebilir çevre konuları ile ilgili açıklamalar yapılmalıdır.İşletmenin değil,nesnel ürünlerin yada kampanyaların çevre dostu özelliklerinden bahsedilmelidir.Hedeflerle değil elde edilen galibiyetler ile övünülmelidir.İşletme uygulamalarının basında geniş olarak yer almasına ve yenilikçi hareketlerin duyurulmasına önem verilmelidir.Çevreci uygulamalara toplumsal katılım sağlanması gerekir.Örneğin, çalışanlar için düzenlenmiş olan çevre seminerlerinin ve sanayi atıkları toplama alanlarının halka açık duruma getirilmesi gibi.. Atıkların toplanımı,geri dönüşüm,çalışma koşulları,yapılan araştırmalar ve hatta kanuni mecburiyetlerin yerine getirilmesi gibi konularda elde edilen başarılar halka duyurulmalıdır.
Yeşil Pazarlama Örnekleri
Dünyaca ünlü birçok kuruluş yeşil pazarlama stratejilerini benimsemiştir. Bu kuruluşlara örnek olarak aşağıda belirttiğimiz markalar gösterilebilir.
Green Toys
Mutlu ve sağlıklı bir çocuk yetiştirmek amacı ile sağlıklı bir ortam
sağlamanız gerektiğini varsayar.Herkesin Dünyamız ve ona nasıl
baktığımız hakkında düşünmesini sağlar.Yeşil Oyuncaklar %100 geri
dönüştürülebilir malzemelerden üretilmesi nedeni ile çocuklar ve çevre için
güvenlidir.
TOMS
Rahat ayakkabıları ile üne kavuşan bir marka olan TOMS işini yaşamları iyileştirmek ve çevreye zarar vermemek için kullanıyor. Şirketin sitesini ziyaret ederseniz, TOMS’un son 5 senedir devam edilebilir pamuk gibi Dünya dostu olan malzemeler kullanarak ve atık ve enerji kullanımını azaltarak işlerinin kilit alanlarında sürdürülebilir uygulamaları genişletme gayretinde olduğunu görebilirsiniz.Ayrıca markanın ekibi, müşterilerine geri dönüştürülmüş malzemelerden yapılmış olan ambalajlar sunuyor.
Mavi
Doğa dostu ve sürdürülebilir ürünler geliştirmesi ile bir yeşil pazarlama örneği sergilemiştir. Mavi, geri dönüştürülmüş pet şişelerden repreve (%100 geri dönüşümlü olan malzemelerden üretilen ve alanında öncü,güvenilir,markalaşmış performans nitelikte olan elyaf) karışımlı kumaşlar ile jean üretilmesi ile sürdürülebilirlik adına etkili yeşil pazarlama örneği göstermiştir.
Starbucks
Starbucks, plastik pipetleri ortadan kaldırmayı amaçlayarak ve 2025 senesine kadar ki süre içerisinde 10.000 çevre dostu mağaza açmayı planlamaları ile yeşil pazarlamanın ötesine geçmiştir.Starbucks,topluluğunu sürdürülebilir stratejiler izlemek konusunda çaba gösterir.Ürünlerini ürettikleri sıra paketlerken ve müşterilere ulaştırırken de dahil olmak üzere doğa dostu olan malzemeler kullanmaktadır.
Timberland
Ürünlerini tanıtmak amacı ile sürdürülebilir süreçler izlemektedir.Bu sayede ilgili olan pazarda tüketiciler tarafından en çok tercih edilen marka olma özelliğini taşımaktadır.
IKEA
Şirket,tamamı ile enerjiden bağımsız olma amacı ile yakaşık 416 adet rüzgâr türbinini elinde bulundurmaktadır.Bu çevresel yönden sürdürülebilir olan şirket ayrıca dünya çapında yaklaşık olarak 700.000'den fazla güneş paneli tesis etmiştir.Ayrıca IKEA,evde sürdürülebilir yaşam ürünleri serisini
başlatmış ve daha çevreci ürünlere yönelik tüketici isteği sayesinde gelirini 3 katına çıkarmıştır.IKEA,plastik kirliliğine dikkat çekmek ve farkındalık yaratmak amacı ile güçlü bir reklam kampanyasına imza atmıştır. Bununla beraber tek kullanımlık plastiği,ev mobilyalarında ve restoranlarında kullanmayacağını açıklamıştır.
Opet
Yıllardır bütün Opet istasyonlarını ve çevresini yeşillendirme çalışmalarıyla biliniyor.
Selpak
Geri dönüştürülebilir kağıtlar ile daha az seviyede enerji ve su kullanılması ile üretmiş olduğu kağıt havlu serisi bulunmaktadır.
Hayat Su
Şişelerin boyutları ve kapak kalınlıkları ile yapmış olduğu tasarruf ile 5 senede 1 ciddi derece bir kazanç sağlamıştır.
KAYNAKÇA
-Wikipedia
-Timsah Ajans
-Portiga
-Ticimax
-Kariyerim Dergisi
-İkas
-Apelasyon
-Postposmo
-Sezgin Koyun
-Marka Mutfağı
-Benim Mühendisim
-Mevzuat Dergisi
-Pazarlama Makaleleri
-Yeşil Pazarlama/Fikri Yalçınkaya
-Yeşil Pazarlama/Ceylan Akdoğan
-Marketing Dersleri
-Pazarlab
-İnnova
-II ENSTITU
-Sektörüm Dergisi
-Pazarlama Nedir
Yorumlar
Yorum Gönder